|
Kwaśny opad oraz jego wpływ na rośliny i wybrane materiały
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5552 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Propozycja zajęć laboratoryjnych. Zagadnienia ekologiczne ujęte zostały tutaj w aspekcie multidyscyplinarnym i powinny być realizowane na kole zainteresowań prowadzonym wspólnie przez nauczycieli biologii, chemii.
TEMAT ZAJĘĆ KOŁA EKOLOGICZNEGO
BADANIE MECHANIZMU POWSTAWANIA KWAŚNEGO OPADU ORAZ JEGO WPŁYWU NA ROŚLINY I WYBRANE MATERIAŁY.
CELE OGÓLNE: Poznawcze: Zapoznanie ze szkodliwym działaniem dwutlenku siarki na środowisko Zapoznanie z mechanizmem powstawania kwaśnych deszczy: jako rezultat rozpuszczania się dwutlenku siarki w kropelkach wody w atmosferze
Wychowawcze: Zdobywanie wiedzy i kształcenie umiejętności przez działanie – eksperyment chemiczny Uświadomienie szkodliwego działania SO2 na środowisko – rośliny i różne materiały Rozwijanie świadomości samokontroli i samooceny
Praktyczne: Nabywanie umiejętności przeprowadzania doświadczeń, opisywania obserwacji i wyciągania wniosków Stosowanie zasad pracy w zespole Rozwijanie sprawności intelektualnej
FORMA: praca w zespołach, frontalna
METODA: praktyczna - eksperyment chemiczny
CELE OPERACYJNE: uczeń : o wyjaśni skutki oddziaływania SO2 na roślinność, budowle, konstrukcje metalowe, włókna bawełniane i poliamidowe o wyjaśni skutki oddziaływania kwaśnych deszczy na glebę i wody oraz żyjące tam organizmy o rozumie, kiedy i dlaczego mówimy o klęsce ekologicznej o omawia wpływ picia kwaśnej wody na zdrowie człowieka o rozumie mechanizm powstawania kwaśnych deszczy jako rezultat rozpuszczania się dwutlenku siarki i tlenku azotu w kropelkach wody w atmosferze o zbada zmiany barwy wskaźników ( fenoloftaleina, oranż metylowy, sok z czerwonej kapusty) wobec kwasów, zasad i wody o wykona doświadczenie ukazujące powstawanie kwaśnych deszczy o zbada wpływ suchego i mokrego opadu na rośliny o zbada wpływ mokrego opadu na wybrane materiały (tynk, żelazo, włókna bawełniane i poliamidowe) o opisze obserwacje i wyciągnie wnioski z przeprowadzonych doświadczeń o rozumie potrzebę powoływania do życia obszarów chronionych
PRZEBIEG ZAJĘĆ: Część I • sprawy organizacyjno – porządkowe (rozdane kart pracy uczniom, przypomnienie zasad pracy podczas obserwacji filmu i pogadanki podsumowującej) • indywidualna praca uczniów z kartami pracy podczas projekcji filmu, • weryfikacja obserwacji uczniowskich podczas pogadanki podsumowującej,
Część II sprawy organizacyjno – porządkowe (podział na zespoły, przypomnienie zasad pracy na pracowni chemicznej) przeprowadzenie w grupach doświadczenia1 wg instrukcji – Badanie zmiany barwy wskaźników pod wpływem substancji chemicznych.- oraz zapisanie obserwacji i wniosków w kartach pracy. weryfikacja wniosków i obserwacji przeprowadzenie pokazu2 - Dwutlenek siarki jedna z przyczyn kwaśnych opadów. wypełnienie kart pracy przeprowadzenie w grupach doświadczenia3 wg instrukcji – Badanie wpływu kwaśnych opadów na wybrane materiały.- oraz zapisanie obserwacji i wniosków w kartach pracy weryfikacja wniosków i obserwacji opracowanych w grupach przeprowadzenie pokazu 4 – Działanie dwutlenku siarki na rośliny. pogadanka kończąca w oparciu o wystawę zdjęć – przyczyny i skutki klęski ekologicznej w Górach Izerskich i Karkonoszach, potrzeba powoływania do życia obszarów chronionych propozycja zadań na kolejne koło chemiczne: - przygotowanie projektów doświadczeń udowadniających szkodliwość działania tlenków azotu na roślinność - przygotowanie materiałów do albumu – Obszary chronione województwa podlaskiego.
INSTRUKCJA DLA UCZNIÓW 1. Wybierzcie lidera (przewodniczącego) zespołu. 2. Przeczytajcie uważnie instrukcję do doświadczenia. 3. Zapoznajcie się z zestawem odczynników i sprzętem. UWAGA! Postępujcie zgodnie z regulaminem pracowni podczas pracy z odczynnikami chemicznymi. 4. Wykonajcie doświadczenie zgodnie z instrukcją. 5. Wypełnijcie kartę obserwacji doświadczenia. Po sprawdzeniu opisu, równań i wniosków poinformujcie nauczyciela o zakończeniu zadania. 6. Następnie po ewentualnym uzupełnieniu czy poprawieniu wniosków odnieście zestawy.
BADANIE ZMIANY BARWY WSKAŹNIKÓW POD WPŁYWEM SUBSTANCJI CHEMICZNYCH.
Sprzęt: probówki (12 szt), stojak do probówek, pipetki Odczynniki: zasada sodowa, kwas solny, woda, oranż metylowy, fenoloftaleina, papierki uniwersalne
Wykonanie:
1. Do probówek z kwasem dodaj po 2-3 krople fenoloftaleiny, oranżu metylowego, wywaru z czerwonej kapusty a w czwartej zanurz papierek uniwersalny wg schematu
Zapisz barwy wskaźników w tabeli.
Substancja chemiczna/ kwas woda zasada Wskaźnik
fenoloftaleina1 oranż metylowy2 wywar z czerwonej kapusty3 papierek uniwersalny4
2. Podobnie wykonaj doświadczenie z wodą a na końcu z zasadą.
autor: Katarzyna Ignatiuk
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|